منتدى رابطة شباب محامين فارسكور
:::: مرحباً بحضرتك . إذا كانت هذه هى زيارتك الأولى لمنتدى رابطة شباب محامين فارسكور ::::
فقم بتسجيل عضوية جديدة لتتمكن من الإستفادة من كافة خدمات المنتدى :::: أما إذا كنت قد سجلت معنا مسبقاً فقم بتسجيل الدخول :::: المدير العام للمنتدى / أحمد بحيري المحامي بفارسكور


منتدى قانونى لرابطة شباب محامين فارسكور يهتم بإفادة القانونيين والسادة المحامين فى كافة المجالات
 
الرئيسيةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

 


شاطر | 
 

 سلسلة (آل على رأى المثل) الحلقة الأولى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
طه زهران
عضو متميز
عضو متميز


عدد المساهمات : 87
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 48

مُساهمةموضوع: سلسلة (آل على رأى المثل) الحلقة الأولى   الأحد 07 فبراير 2010, 5:56 pm

ا"ان كان لك عند الكلب حاجه قوله يا سيدي"
هذا هو أحد الأمثال المتداولة بين الناس والتى يتخذونها مقياسا لتصرفاتهم ودليلا على صحة مناهجهم فى الحياة .
فكرتى فى هذا الموضوع هى أن نطرح مثالا من تلك الأمثال الشائعة ونترك للأعضاء مجال التعليق عليه والحوار حول مدى صحته وماهى الآثار التى تترتب على الأخذ به من حيث النفع والضرر (فهيا بنا نتحاور)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
أحمد زقزوق
عضو متميز
عضو متميز


عدد المساهمات : 227
تاريخ التسجيل : 10/08/2009
العمر : 31
الموقع : the_lawyer2002@yahoo.com

مُساهمةموضوع: رد: سلسلة (آل على رأى المثل) الحلقة الأولى   الأحد 07 فبراير 2010, 9:32 pm

مبدئيا يا استاذ طه من الناحية النظرية أو الحل والحرمة المقولة غلط لأنها طبعا بتحرض على الخضوع والذل وناهيك طبعا عن السب لكن فى حقيقة الأمر من ناحية الواقع أو التطبيق العملى فعلا فيه كلاب كتير وأسف فى اللفظ عندها عقد أوشافت الذل عشان توصل لمنصب معين ولما توصل للمنصب ده بيكون منهجها فى الحياة قذر جدا لازم تعظمله وتمجدله عشان تاخد حقك وللأسف كمان فيه محامين زملاء وصل بيهم الحال للدرجة دى بيعاملوا المحامى الناشىء أو اللى لسه داخل المهنة على أنه سكرتير أو مبفهمش حاجة ويطلع عليه كل العقد اللى شافوها فى حياتهم وطبعا حضرتك أكثر واحد علما ببواطن الأمور داخل المحاكم وازاى نمشى المصالح رغم اننا ممكن نمشيها رسمى ومن غير تدليل وفلوس لكن فعلا اوقات كتير بنحتاج نطاطى واحنا اصلا كبار ولينا الحق لكن اذا كان رب البيت بالدف ضاربا فشمية أهل البيت الرقص واللى على راسه بطحة يحسس .
من ناحية النفع والضرر يا استاذنا الفاضل مفيش شك ان ده نوع من أنواع الخضوع والذل ليه مش بنطالب بحقنا بقلب جامد ليه بنضطر فى بعض الاحيان نقبل اننا نتحط فى موضع احنا أكبر منه عشان المصلحة تمشى اعتقد ان الموضوع ملوش مزايا غير ان المصلحة بتمشى وشكرا يا استاذنا على موضوعك وفعلا بتثبت لينا كل فترة انك المثل الأعلى فى كل شىء وفقك الله ورعاك ويسر خطاك والهمك طريق النجاح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
علاء بشتو
عضو متميز
عضو متميز


عدد المساهمات : 116
تاريخ التسجيل : 11/11/2009
العمر : 45

مُساهمةموضوع: رد: سلسلة (آل على رأى المثل) الحلقة الأولى   الأحد 07 فبراير 2010, 10:56 pm

مع كامل احترامى وتقديرى لكاتب الموضوع
أنا لا احترم هذا المثل اطلاقا 00
لان الانسان اذا كان له حق وطالب به بالقانون وبالقوه سينال هذا الحق
وذا كان يطالب بشىء ليس من حقه فالاولى به ان يتراجع ولا يستمر او يطالب بشى ليس من حقه
فالاصح ان نقول
ماضاع حق وراءه مطالب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
طه زهران
عضو متميز
عضو متميز


عدد المساهمات : 87
تاريخ التسجيل : 22/12/2009
العمر : 48

مُساهمةموضوع: رد: سلسلة (آل على رأى المثل) الحلقة الأولى   الإثنين 08 فبراير 2010, 11:48 pm

أيها الزملاء الأعزاء أيتها الزميلات الفضليات :
انها دعوة لمحاربة تلك الأمثال الشعبية المقيتة التى تفشت بيننا وأصبحت تمثل جزء كبير من ثقافتنا بل وقيمنا وأعتقد أنه لكى نقوم بهذا الدور الهام فلابد من بذل الجهد والمشاركة فى هذا الحوار وسوف نقوم بإذن الله بعرض هذه الأمثال واحداً تلو الآخر للوقوف على معناه وأثره فى التطبيق وكيفية محاربته
فرجاء المشاركة لإثراء النقاش وتحقيق ذلك الهدف .... مع خالص شكرى وتقديرى للزملاء الذين شاركوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
سلسلة (آل على رأى المثل) الحلقة الأولى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى رابطة شباب محامين فارسكور :: المنتدى العام ( الأقسام العامة ) :: قسم الحوار العام والنقاش-
انتقل الى: